joi, 19 mai 2016

Despre marca si slogan

Marca este o forma de proprietate intelectuala, un simbol complex, un semn susceptibil de reprezentare grafică servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele aparţinând altor persoane.
Pentru Philip Kotler, marca este mai mult decat un simbol complex, ea garanteaza calitatea produsului si a serviciului printr-o serie desemnificatii relevante:
  • caracteristicile produsului (orice marca reflecta caracteristici demne de a fi evidentiate);
  • avantajele oferite de produs (caracteristicile produsului trebuie transformate in avantaje functionale si in satisfactii emotionale);
  • valorile (marca sugereaza valorile apreciate si agreate de catre producator);
  •  conceptia (o marca reprezinta o conceptie de viata, de eficienta, de organizare, de calitate, de aspiratii etc.);
  •  personalitatea (marca reliefeaza o anumita personalitate, simbolizata printr-o persoana, un obiect, un animal etc.);
  • utilizatorul (marca, sugereaza categoria utilizatorilor).

Conform specialistilor in marketing imaginea de marcă este ,,o reflectare a personalitatii marcii, este ceea ce cred oamenii despre o marca si anume gandurile si asteptarile lor.” 
Pot sa constituie mărci semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale şi în special forma produsului sau ambalajului sau, combinaţii de culori, precum şi orice combinaţie a acestor semne. Distinctiv = capacitatea marcilor de a indica sursa de provenienta a produsului."
In practica, pe langa nume, elementele care creeaza sau intaresc perceptia clientilor despre o firma sau un produs sunt  logo-ul si sloganul.

Logo-ul va fi simbolul firmei asa incat ar trebui sa prezinte concis, concret si pregnant o idee centrala.
Majoritatea oamenilor trateaza cu superficialitate puterea unui simbol, uitand ca simbolurile declanseaza emotii si reactii mai rapide si mai puternice decat cuvintele (ca sa te conving, as vrea sa te gandesti la o cruce - la crucea crestina, la crucea rosie, la crucea nazista, la crucea de Malta si sa observi ca fiecare simbol vizual va genera in mintea ta asocieri si emotii diferite).
Daca nu apelezi la specialisti pentru crearea unui logo(asa cum ar fi de preferat), pe internet poti gasi servicii (uneori gratuite) care sa te ajute sa iti faci singur un logo: Logomaker.com; Logoease.com, Onlinelogomaker.com, Logodesignengine.com, Logogenerator.com.

Sloganul este elementul care poate sustine puterea logo-ului  daca in spatele lui se afla o poveste, adica o experienta promisa si adusa in prim plan. 
In acelasi timp, sloganul este primul, cel mai important si cel mai scurt mesaj pe care il poate transmite o firma. Din acest motiv nu trebuie sa fie o alaturare de cuvinte care "da bine" sau "pare potrivita". 
Impreuna cu logo-ul, sloganul trebuie sa retina atentia publicului si, in cateva cuvinte (ideal 3), sa scoata in evidenta calitatea definitorie a produsului / firmei pentru care este creat, intr-un mod usor de memorat. Un slogan bine realizat trebuie sa fie original, simplu, placut, credibil si memorabil, asta in timp ce transmite un beneficiu-cheie si se poate adapta tuturor formelor de comunicare dintr-o campanie publicitara.
Deci, in cateva cuvinte, de ce ai avea nevoie de o marca?... Pentru a te diferentia rapid de concurenti in mintea clientilor tai, pentru a fi memorabil si pentru fidelizare, cu atat mai mult cu cat mediul on-line, in care comunicam din ce in ce mai mult, a devenit preponderent vizual (imagineaza-ti un site fara design sau un Facebook fara poze!). 

Odata creata, o marca trebuie protejata si un scurt ghid pentru inregistrarea unei marci poti citi AICI.
...si daca nu te-ai razgandit, vezi la ce ar mai trebui sa te gandesti: Gandind la un bussiness.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu