miercuri, 6 aprilie 2016

Intelege piata, fa un studiu

Pentru a demara o afacere de succes, ar trebui sa ai minime informatii despre potentialii clienti (cererea), despre concurenti (oferta) și despre domeniul in care vei lucra (mediul).
De ce ar fi nevoie de un studiu?
Sinteza informatiilor oferite de acest studiu ar putea ajuta in luarea deciziilor, oferind raspunsuri care vor avea ca efect reducerea riscurilor afacerii si identificarea oportunitatilor de vazare. Va fi mai usor sa intelegi ce produse și servicii sunt cerute si cum poti sa fii competitiv. Vei putea sa iti raspunzi la primele intrebari: Este momentul sa lansez afacerea? Este piata suficient de mare si accesibila? Ce fel de produse/servicii ar fi indicat sa vind? Unde? La ce preturi? Pe ce canale de distributie? Cum se vor diferentia produsele/serviciile fata de cele ale concurentei? Ce puncte slabe au concurentii (calitate slaba, preturi mari, asistenta slaba pentru clienti, lipsa stocuri, termene lungi de livrare, etc.)?
Pasi de baza pentru a desfasura un studiu de piata:

1. Transforma problemele la care te gandesti intr-un set de intrebari, la care ti-ai dori raspunsuri cat mai precise, raspunsuri care iti vor ghida apoi strategia de marketing si comerciala. Intrebari posibile: 
Despre CERERE 
Cine sunt clientii ? (varsta, sex, domiciliu, stil de viata, venituri…), Ce vor clientii?, De ce cumpara si cat cumpara?, Cand cumpara (perioada, frecventa)?, Cum ajung la clienti?, Cine sunt distribuitorii?, Ce s-ar sti/crede despre firma?, Cum ii fac sa ma prefere?
Despre OFERTA
Ce pot vinde?, Cat pot vinde?, De ce atat?, Cum sa comunic oferta?, Ce ambalaj aleg?, Care ar fi concurentii (capacitati de productie, portofoliul de clienti, cota de piata, evolutia cotei de piata in ultimii ani, originea capitalului/actionarilor principali, gama de produse/servicii, prezenta in principalele canale de distributie/vanzari, puncte forte si puncte slabe, profit, cifra de afaceri)?
Despre MEDIU
Cat de mare este piata (valoric si cantitativ)? Ce reglementari legale se aplica (legi/norme, TVA)?Factori de influenta si previziuni, Care este situatia economica generala? (evolutia demografica, rata inflatiei, rata somajului etc.), Ce presiuni sociale ar putea exista (presiuni ecologice, actiuni ale consumatorilor, etc.), Care sunt ultimele tehnologii pentru produsul respectiv?, Ce preturi se practica in general?, Care sunt oportunitatile in strainatate?

2. Colecteaza informatii
Informatiile de care va trebui sa dispui trebuie sa fie cantitative si calitative. Informatiile cantitative vor raspunde la intrebari de tipul Ce? Cat? Care? Informatiile calitative vor raspunde la intrebari de tipul Cum? De ce?
Ce ar trebui sa faci:
Cauta informatiile oficiale puse la dispozitie de autoritati privind piata si industria in care vrei sa intri. Concentreaza-te pe date si informatii despre industrie, companii, conditii economice. Cauta informatii despre clienti si concurenti: indicatori economici, statistici legate de angajari, profit net.
Identifica surse suplimentare de analiza. Asociatiile profesionale, revistele de afaceri, institutiile academice, colecteaza si analizeaza date de cercetare privind tendintele in afaceri, publicand rapoarte si statistici. Internetul poate fi mijlocul de a avea acces la aceste informatii.
Observa si incearca sa intelegi ce se intampla pe pietele externe. Poate fi important sa intelegi si factorii internationali care ar putea influenta afacerea si sa gasesti exemple de bune practici.

3. Analizeaza informatiile si sintetizeaza-le intr-un raport care sa raspunda clar intrebarilor initiale. Acum ar trebui sa fii mai bine pregatit pentru a lua decizii.
Un prim studiu de piata nu e usor de facut si, ca sa te destinzi putin, poate ar trebui sa stii CUM SA NU FACI un studiu de piata

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu